fredag 22 november 2013

Åter på svensk mark

10 dagar i det glutenförlovade landet är nu avklarade och jag och de andra i PEPP är åter på svensk mark. Det har varit en fantastisk resa där vi varvat studiebesök, matmarknader och diverse provningar med restaurangbesök men trots att det varit en riktig livsnjutarresa så är de flesta av oss eniga om att det är skönt att komma hem till sitt eget boende - sin egen säng och sina egna matvanor. Våra matvanorna är nämligen något vi tvingats bryta rejält på, för även om italienarna hade de godaste hasselnötterna och den godaste osten jag någonsin ätit så saknade jag att äta rikligt med frukt och grönsaker. Till frukost blev det en sockerbomb och på restaurangernas möttes man av menyer fulla med pizzor och pasta i alla dess former. För att öka intaget av gluten samt kolhydrater ytterligare så serveras det sedan vitt bröd till all mat, att vara glutenallergiker i Italien måste vara rena mardrömmen! Utöver sin egen säng och sina egna matvanor så tycker jag som blond tjej att det jag saknat mest under Italienresan är känslan av att slippa bli utstirrad så fort man går utanför rummet. I Italien var nämligen jag och mina gruppmedlemmar huvudattraktionen, hade vi fått betalt för varje gång någon kollade på oss så hade vi varit mångmiljonärer för länge sen!

Kommande dagar tvingas vårt påbörjade livsnjutande att ta en paus och ge plats för en helg full med hårt arbete för att hinna bli klara med vår resefilm till på måndag. Tills dess att vi åter hörs och ses så får ni därmed njuta av en bildbomb från vår fantastiska resa.





Mysig italiens tant i sin coola vinkällare


Utsikten var det inget fel på!
Fin utsikt på morgonpromenad. I bakgrunden kan man svagt skymta alperna

På kvällarna då skolarbetet var avklarat väntade diverse nöjen, här i form av fotbollsspel
på hotellet tillsammans med två sköna norrmän som pluggar på universitetet i Pollenzo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar