måndag 21 december 2015

God Vit Jul

För mig går julen och restern av vintern hand i hand med snö. Att gång på gång gå upp för pulkabackarna för att få susa ner genom det vita pudret som piskar lätt i ansiktet. Jag minns vintrarna som yngre, då snön lös vit utanför fönsterna. Idag däremot, den 21 december 2015 är snön någon helt annanstans än här hos mig. Om jag inte vetat att det var december så hade jag chansat på mars: grön gräsmatta, 10grader varmt och blommor som blommar. Trots att adventsbelysningen är uppe sen några veckor tillbaka och julmusikens toner fyller rummer tillsammans med doften av pepparkaka är julkänslan nämligen långt bort, allt p.g.a vädret. Att vi enbart haft minusgrader ca 3 dagar och jag inte fått se någon snö gör mig lite ledsen. Att inte få känna kylan som biter i mina kinder. Det var stundtals kallare i fjällen i somras än vad det är här nu...
Jag undrar hur jag för nästa generation, mina kommande barn ska förklara känslan av snö och allt som hör den till. Jag är nämligen rädd att de aldrig får uppleva det själva. Inte få uppleva snögubbar, snölyktor, snöbollskrig, kyla, pulka, utförsåkning, vårvintern samt varm choklad och grillat efter en dag i backen. 




Även om vädret tyvärr inte är något vi kan styra över så har jag en sista sak jag vill skriva på min önskelista. Jag önskar mig en riktig vinter! 

God jul från ett vårvarmt Träslövsläge, med hoppet om att mittersta småland ska leverera mer kyla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar