söndag 13 april 2014

"Jag hoppas du driver med mig, du vet ju aldrig vilken idiot som stannar!!"

För några veckor sedan gjorde jag något som för de flesta uppenbarligen är en helgalen grej. Jag avklarade en av de saker som jag har på min "att göra innan jag dör-lista". Jag liftade. De som jag har berättat detta för har gett mig många olika och nästan arga reaktioner. Jag har därför valt att ligga lite låg med att säga det till fler. Kommentarer som "jag hoppas du driver med mig, du vet ju aldrig vilken idiot som stannar!!" har dock gjort mig mer om mer frustrerad och jag väljer nu därför att berätta om min händelse även här. Det första jag vill förtydliga för alla är att jag tror det är större sannolikt att den som stannar möter en idiot än tvärtom eftersom de som stannar oftast stannar spontant medans de som liftar har planerat det. För det andra så förstår jag inte vad det är som gör hela situationen så mycket värre för att jag som tjej stod längst en väg och räckte ut tummen i hopp om att någon skulle stanna och plocka upp mig, istället för en kille. Ja man hör en hel del om hemskheter som händer tjejer, men jag tror knappast att någon av mina nära och kära tror att jag inte skulle agera om jag eller någon annan hamnar i en nödsituation. Jag blir helt enkelt så arg på folk som inte vågar tro på mänskligheten och idiotförklarar mig som tjej för att jag gör något som bara killar får göra. Om det ens är tillåtet för dem. 
Jag hoppas ni inser att folk har liftat i alla tider och att att jag med stolthet för vidare traditionen. Nej jag kommer inte att vara den som liftar dagligen, verkligen inte. Jag ser dock betydligt mycket fler fördelar än nackdelar med detta och min första liftning var en väldigt rolig upplevelse. Därför vet jag att jag kommer lifta fler gånger. Oavsett vad de i min närhet anser är rätt/fel. Jag lever mitt liv. Ingen annan. Det är bara jag som kan tyda mitt hjärta! Jag har därmed en stor önskan. En önskan som jag vill att just du hjälper mig med. Snälla låt mig göra det jag vill och stötta mig i mina beslut istället för att klanka ner på mina värderingar och ageranden! 

Nu blir det läggdags för mig och imorgon när jag vaknar hoppas jag att jag slipper se ett irriterat sms från mamma eller från någon annan som hittills varit ovetande om mitt liftande. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar