söndag 28 juni 2015

Packlista

Ni som känner mig vet förmodligen redan att jag har en förkärlek till listor och att jag använder dem till allt. Att jag gör packlista även om jag bara ska iväg till en kompis på fest och ska stanna där över natten. Därmed hade jag aldrig fått med mig alla viktiga saker och överlevt min Ecuadorresa utan en lång och detaljerad packlista. Att den totalt var 3 datorskrivna sidor lång säger ganska mycket. Vissa saker skulle garanterat kunna stanna i Sverige men många saker skulle jag aldrig klarat mig utan. Många av dessa var dessutom saker som jag både en och två gånger övervägde att lämna hemma men som jag tack och lov släpade med mig. För att ni andra inte ska glömma några av dessa superbra prylar kommer här därför en lista (någon som är förvånad?) som är värd att ha i åtanke vid nästa packning.



Några av sakerna som jag innan hemfärd lämnade till bättre
behövande i Ecuador. 


11 saker jag övervägde att lämna hemma men som jag trots det tog med mig och som jag aldrig överlevt utan


- Pannlampa (kanon att ha som sänglampa och nästintill ett måste utanför städerna)
- Fickkniv (utbudet av färsk frukt är stort utomlands. Genom att alltid ha en liten kniv med sig blir detta lättare att ta vara på)
- Extra väska utöver dagsryggsäck (skönt att ha som strandväska, skolväska osv.)
- TJOCK tröja (tro det eller ej men även utomlands kan det bli kallt) 
- Regnjacka (fråga mig inte varför jag ens övervägde att lämna denna hemma...) 
- Undeställströja (superskönt att ha vid ex. vandringar på lite högre höjd)
- Tunnare täckväst (underbart att ha då jacka är för varmt men bara tröja är för kallt)
- Undervattenskamera* (bästa prylen någonsin!)
- Skarf (Funkar som det mesta: filt, handduk, klänning, halsduk osv).
- Kabinhake (lysande pryl då väskan är full och man inte vill bära saker i handen alt. bara vill ha något lättillgängligt)
- Tunnare sovsäck (Om man hemma är van att sova med täcke året runt så blir det lätt ganska rått efter ett tag att enbart sova med lakan under sin resa. Om en sovsäck är en del av packningen kan man enkelt undvika detta.)

*övervägdes aldrig att lämnas hemma. Däremot en av resans viktigaste prylar.



5 saker jag önskar jag tagit med mig men som fick stanna i Sverig

- Spork (lysande att ha då man varken vill äta hemma eller på restaurang. Vissa hostel som har kök kan dessutom ha bristfällig/snuskig utrustning eftersom det nästintill aldrig finns varmvatten i kranarna. Därmed kan det vara skönt att ha med sig något eget att äta med)
 - Hatt (går absolut att få tag på i Ecuador men är då relativt dyra, väldigt turistiga och ofta        ganska fula)
- STORT minneskort till kameran
- Extra bankkort (vissa kort funkar inte i alla bankomater. Genom att ha flera bankkort säkrar man enkelt både detta och pengartillgången efter eventuellt borttappande av kort. Vid behov att ta ut större summor pengar samtidigt undviks även lättare den spärrning av bankkortet som sker vid för höga uttag under för kort tid)
- solglasögon med styrka





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar